Nicole Wendt van Versa Welzijn: ‘Ze komen al rennend op het knotshockey af’

Op de Sint Vitusschool in Bussum draait sinds begin oktober het pilotproject Pauzesport. Hiervoor zijn vrijwilligers en ouders van de Tussen Schoolse Opvang (TSO) en medewerkers van kinderopvang Philippo opgeleid en/of bijgeschoold tot pauzebegeleiders 2.0. De pilot duurt tot het einde van dit schooljaar.

Het project is een unieke en bijzondere samenwerking tussen Versa Kinderwerk, de Sint Vitusschool, Gooise Meren Beweegt en kinderopvang Philippo. “Het is een heel mooi concept”, vertelt Nicole Wendt, kinderwerker bij Versa Welzijn. “Als dit goed werkt, kunnen we het zo implementeren bij andere scholen.”

De vernieuwde TSO is een mooi plan om grote groepen kinderen, die tussen 12.00 en 13.00 uur op school overblijven sportief en spelenderwijs bezig te houden naast het aanleren van sociale vaardigheden, zoals samenspelen, tegen je verlies kunnen, op je beurt wachten, geen ruzie maken, met materiaal leren omgaan en motoriek stimuleren. “Niet iedereen hoeft mee te doen”, gaat Wendt verder. “Hangen de kinderen liever in het klimrek dan is dat ook prima.” Tot nu toe zijn alle partijen heel erg tevreden. “Ook de kinderen vinden het leuk. Ze komen al rennend op het knotshockey af. Als het straks wat kouder wordt, organiseren we binnenactiviteiten. Dan komt de expertise van Versa aan de orde. Daar hebben we ervaring mee en zijn we goed in.”

Schooldirecteur Marjon Dries spreekt van een ‘enorme kwaliteitsimpuls’ en ‘een grote verrijking voor het buitenspelen’. Haar school telt 238 kinderen, waarvan er dagelijks tussen de 120 en 150 kinderen overblijven. “Echt een hele mooie samenwerking en aanvulling. De kinderen zijn ook bijzonder enthousiast en er zijn minder conflicten op het schoolplein.” Er is nog wel een oproep vanuit de kinderen van groep 6 tot en met 8 laat Dries weten. “Zij willen met z’n allen tegelijk touwtje springen, maar dan hebben we een springtouw nodig van twaalf meter. Wij komen niet verder dan acht meter. Wie kan ons helpen?”

Bij Pauzesport ligt de focus op het aanbieden van divers beweegaanbod, compleet met sportmateriaal en naslagwerk voor sport– en spelvormen én het in beweging krijgen van de kinderen tijdens de TSO. Daar ligt een taak voor de buurtsportcoaches. De school heeft op advies van de buurtsportcoaches een basispakket met spellen aangeschaft. “Verder hebben we een beweegmap”, vertelt buurtsportcoach Patrick Compter. “Deze hebben mijn collega en ik samengesteld naar aanleiding van een eerder gedraaide pilot op andere scholen. Hierin staan veertig spellen, onderverdeeld in loop-, tik-, bal/doel- en teambuildingsspellen. Maar ik heb gezien dat de Sint Vitusschool ook een korfbalpaal heeft. Daar kan ik zo weer drie nieuwe spellen bij bedenken, die dan ook weer aan de beweegmap toegevoegd kunnen worden.”
Daarnaast wordt onder leiding van de buurtsportcoaches gewerkt aan de lesgeefvaardigheden op gebied van het aanbieden en begeleiden van sport en spel. Hiervoor wordt gewerkt met thema’s zoals: lesvoorbereiding, gebruik ruimte, materiaal en veiligheid, instructie en tussentijds aanpassen en beïnvloeden (beweeg)gedrag.

Hoe werkt het? Tijdens de grote pauze worden door de vrijwilligers, ouders, buurtsportcoaches en medewerkers van Philippo op het schoolplein in drie speelzones spellen uitgezet. De kleuters spelen op het kleuterplein en de boven- en middenbouw wisselen elkaar na een half uur af en spelen op het grote plein. Compter: “Daarnaast kunnen kinderen altijd tafeltennissen en touwtje springen. Dat zorgt voor structuur en herkenning.” Hij is ervan overtuigd dat er tegen de zomervakantie een hele mooie TSO met meer beweging en georganiseerde activiteiten staat.

Het originele artikel is te lezen op deze website.